Veel (MKB-) organisaties beschikken niet over een HR adviseur of P&O-er in dienst, maar hebben wel behoefte aan HR-ondersteuning. Enkele voorbeelden van vraagstukken die ik samen met mijn klanten opgelost heb:
Opzetten en structureren van HR afdeling. Waar begin ik en hoe zorg ik ervoor dat het ook af komt en iedereen weet van het bestaan?
Wij vinden ontwikkeling van onze medewerkers belangrijk. Kunnen we samen een plan hiervoor maken en het ook uitvoeren?
Ik wil periodiek met mijn medewerkers een gesprek hebben maar het komt er niet van en ik weet ook niet precies hoe ik dit moet aanpakken. Kunnen we dit ook samen doen?
Eigenlijk moeten we onze regels en afspraken vastleggen zodat ze voor iedereen duidelijk zijn. Het opstellen van een personeelsreglement hoe pak ik dat aan, welke structuur en inhoud en kun jij het ook voor mij uitvoeren?
Ik heb een medewerker die niet helemaal functioneert zoals ik zou willen. Ik merk dat ik het steeds uitstel om dit te bespreken. Ik heb het heel erg druk en weet ook niet precies hoe ik dit moet aanpakken.
We hebben een zieke medewerker. Waarschijnlijk gaat dit langer duren. Wat kunnen of moeten we doen? Hoe zit dat met de Wet verbetering Poortwachter? Ik wil geen risico lopen op boetes of een loonsanctie.
Wat zijn de subsidiemogelijkheden voor (nieuwe) medewerkers?
Met welke wet- en regelgeving moet ik rekening houden?
Mijn bedrijf groeit en ik wil meer vast gaan leggen in contracten en regelingen. Hoe pak ik dit aan?
Wij willen een regeling in onze arbeidsvoorwaarden aanpassen. Hoe pakken we dit aan?
Ik twijfel of ik extra personeel in dienst ga nemen of mijn flexibele schil groter moet maken.
Ik heb het idee dat mijn mensen minder gemotiveerd zijn. Wat nu?
Wat zijn eigenlijk de risico’s van werken met ZZP-ers?
Ik wil reorganiseren of verder met minder medewerkers.
wAT LEVERT HET OP?
Het is mijn overtuiging dat gemotiveerde medewerkers meer geld verdienen. Als zaken niet goed geregeld zijn of er is frustratie dan overheerst dit onnodig. Het is mijn missie om frustratie te voorkomen door zaken goed te regelen en oprecht het gesprek aan te gaan.
De voordelen op een rijtje:
Je bedrijf voldoet aan wet- en regelgeving;
Je weet welke constructies mogelijk zijn als het gaat om het aannemen van een medewerker of bij het afscheid nemen van een medewerker;
Je weet welke contractvorm je de medewerker het beste kunt bieden;
Je weet wat je moet als een medewerker langdurig ziek is. Je neemt de juiste stappen in het kader van Poortwachter en voorkomt boetes en frustratie;
Je administratie en dossiervorming is geborgd;
Je werkt met de juiste contracten en formulieren;
Mensen zitten op de juiste plek en werken beter samen;
Mensen zijn gemotiveerder en dus productiever;
Vacatures kunnen snel uitgezet worden zodat sneller nieuwe medewerkers kunnen starten;
Je hebt altijd iemand beschikbaar die het gesprek kan aangaan;
Je komt minder snel voor verassingen te staan;
Je hebt iemand om mee te sparren;
Doordat een aantal essentiële zaken goed voor je worden geregeld krijg je meer tijd en vooral meer rust voor andere zaken;